søndag den 15. november 2009

Bibliotek Loot 9: laantagning fra Afar



Sidste onsdag, jeg blogges fra Sverige om historiske tal i hvem min interesse var blevet pikeret af museumsbesøg. Jeg holdt øje med yderligere oplysninger om dem som jeg besøgte for Stockholms boghandler, men er ude af stand til at læse svensk, mine muligheder var begrænsede. Så jeg også vendt åbne min trofaste netbook og gennemset Toronto Public Library katalog langvejs fra. Sikker nok, var der nogle Tomes opført der, som syntes der kunne tilfredsstille min nysgerrighed, og jeg lagt et par besidder. Mindre end en uge senere, jeg kom hjem for at finde tre af disse bøger, der allerede venter på mig på hold hylden. Er det noget under, at jeg elsker biblioteket? Her er de titler og forfattere, sammen med en beskrivende afsnit fra hver bog jakke:

Finding Atlantis: A True Story of Genius, Madness, og et ekstraordinært Quest for Lost World af David King: \ "Hvad Zeus, Apollon, og guderne for Olympen har til fælles med Odin, Thor, og guderne i Valhalla ? Hvad har disse til gengæld har at gøre med nuancer af Hades, faraoerne i Egypten, og herlighed sagnomspundne Atlantis? I 1679, bedøvet Olof Rudbeck verden med svaret: De kunne alle spores tilbage til en gammel tabte civilisation, der engang trivedes i det allernordligste Rudbeck hjemland Sverige. Han ville tilbringe de sidste tredive år af sit liv på jagt efter de beviser, som kunne bevise dette ekstraordinære teori. \ "(Jeg er allerede en tredjedel af vejen ind i dette ene, og finde Rudbeck's liv og hans teorier lige så fascinerende som jeg forventede.)

Christina, dronning af Sverige: Restless liv i en europæisk Ekscenterpresser af Veronica Buckley: \ "Hun blev født på en bitterlig kold December nat i 1626, og i stearinlysets skær, fejlagtigt erklærede en dreng. På hendes fars død seks år senere, hun arvet den svenske trone. Hun blev undervist af Descartes, men kunne bander som den hårdeste soldat. Hun var malet en lesbisk, en prostitueret, en hermafrodit, og en ateistisk; i denne omtumlede alder, er det svært at afgøre, hvilket var det mest fordømmende etiket. Hun havde lært, men rastløs, progressiv endnu nydelsessyg; hendes lederskab var uregelmæssig, hendes karakter uforudsigelige. Sverige var for snæver for hendes ambitioner. Næppe havde hun nød det overdådige fejring af hendes officielle kroning tyve-tre, end hun abdicerede , konvertering til katolicismen (en handling på næsten dumdristig uafhængighed og politisk udfordring) og forlader sin kolde hjemland bag en ekstravagant nyt liv i Rom. Christina, dronning af Sverige, længtes dødeligt for eventyr. \ "

Strindberg: A Biography af Michael Meyer: \ "Kaldet", som største geni af alle moderne dramatikere «af Eugene O'Neill, Strindberg var en af grundlæggerne af den moderne teater - en produktiv forfatter, hvis værker bebudet de Pinter, Beckett, og Ionesco. Men trods deres beundring af disse samtidige som Ibsen, Tjekhov, og George Bernard Shaw, Strindbergs værker er blevet misforstået og afvist af hans kolleger svenskere, der gennem hele sit liv betragtede ham som en krank og en fiasko. I denne definitive biografi, Michael Meyer, den førende oversætter af Strindbergs spiller i engelsk, præsenterer en fuldstændig og ærligt portræt af Strindberg som menneske og kunstner. \ "

Altså, jeg er hjemme i Toronto, men min uddannelse på svensk historie og litteratur fortsætter.