mandag den 23. november 2009

Forberedelse til en praesentation

Regelmæssigt jeg holder foredrag for kolleger. Jeg er ikke altid tilfredse med den måde min præsentationer gå. Nogle gange har jeg løs styr på tiden. Eller jeg ikke får det, jeg ønskede at gøre på tværs. Osv

For nogen tid nu er jeg øve en ny præsentation strategi, der virkelig fungerer for mig. Jeg har ikke læst nogen bøger eller artikler om emnet. Og ikke gå til en præsentation kursus (- men jeg håber, at om kort tid!). Så måske min tilgang er død-forkert. Hvis ja, bedes du fortælle mig. Og hvis du har andre tips og tricks du vil dele, kan du efterlade en kommentar.

Det meste af den tid, jeg får en begrænset mængde tid til at give præsentationen. Siger 30 minutter. Min nye tilgang til at fremlægge det sådan her:

Jeg starter et dokument (ikke et nyt dias!). Jeg skriver ned omtrentligt billede af præsentationen i korte linjer af text.Then jeg starter detaljer at redegøre for. Jeg bogstaveligt skrive ned hvad jeg ønsker at sige. Dette er min script.Then jeg læser teksten, og tiden det. En gang i stilhed og en gang højt. Hvis det passer ind i den tid, jeg fik for præsentationen, jeg flytter til næste trin. Hvis ikke, jeg begynder at slette text.So teksten passer til den tid slot (og giver tid til spørgsmål og kommentarer!). Så går jeg over teksten og markere centrale sætninger jeg ønsker i siderne. Dette hjælper mig med at få rene lagner, at der ikke er tilstoppet med tekst. (Jeg elsker den moderne 'web 2.0' stil præsentationer! Men jeg er endnu ikke nået, og at der ikke altid virker i et corporate indstilling synes jeg.) Så vil jeg gå videre til at starte et nyt dias, spredes de centrale sætninger over lysbilleder og tilføje visuals.I derefter gå over scriptet med lysbilleder og se, om det passer. Jeg vil også give præsentationen højt for 0 audience.Optional: Hvis præsentationen er meget vigtigt, jeg giver præsentationen til små test-gruppe. Deres tilbagemeldinger er indarbejdet i den presentation.The selve præsentationen er afholdt.

Does this make sense? Hvordan du forbereder en præsentation? Jeg vil gerne høre jeres historier.

Tags van Technorati: præsentation, forberedelse