onsdag den 20. oktober 2010

Bier


Jeg sagde i mit sidste indlæg, at der ikke synes at være mange sommerfugle rundt i år, enten her i Milano eller i min have i London. Tja, for bier Milano er blot det samme - jeg har ikke set nogen i år. Den hårde vinter igen, eller flere problemer af Colony Collapse Disorder?

Men da jeg var i London var jeg glad for at se, at de var absolut overalt - og snapped bort som en sindssyg at tage billeder.

Der var nogle honningbier (i det mindste jeg tror, det er hvad denne ene er) ...



Men langt de fleste var humlebier. Hvilket fik mig til at indse, at jeg ikke rigtig ved meget om bier på alle. Hvor mange typer var der? Hvad var forskellene? Jeg vidste, at honningbier levede i kolonier, men at der også er solitære bier. Hvad var forskellen? Hvordan har du genkende dem? Og hvor gør det humlebier passer ind? Var de sociale eller ensom? Og var CCD påvirker alle typer af bier eller bare honningbier?


Så jeg gjorde nogle forskning - og fandt nogle fremragende hjemmesider, som er angivet nedenfor. Jeg har ikke tænkt mig at gylpe det hele, men jeg var overrasket over at finde ud af, at alene i UK er der omkring 300 forskellige arter af bier - omkring 270 af dem er ensomme.

Solitære bier laver en rede af gravende til jord, bløde mursten eller hvad. Den kvindelige derefter samler pollen og nektar, udgør det i en Patty, popper det i den fjerneste ende af den hule, der en enkelt æg på toppen og derefter sæler den del af hule op før du gør det samme i de næste smule - og så på op til slutningen. Den allersidste ægget er altid mand (bier har denne mærkelige evne til at afgøre kønnet på deres børn). Æggene klækker, og larverne spiser den mad venstre for dem og derefter forpupper. Den pupper alle klækker i samme øjeblik, men den mandlige, som er tættest på exit, er den første til at grave sig ned vej ud. Han venter hans søstre, venner med dem, og whle ting begynder forfra. Alle en smule incestuøst, men der er du.

Så hvordan kan du identificere en ensom bi? Nå, ved at google dem, naturligvis. Jeg tror, at dette kan være en ...


... og eventuelt det også. Eller er det bare en slags flyve desperat forsøger at foregive at han er frygtelig hård?



Bombus humlebier, på den anden side, er sociale og lever i kolonier. I modsætning til honningbier, men de ikke lagrer store mængder af mad og alle, men de unge allerede befrugtede dronninger vil dø ud om vinteren. De dronninger dvale og derefter i foråret udskille bivoks til at danne lidt kopper, som de fylder med nektar og pollen, om et æg i hver. Da de nye arbejdstagere modnes, de begynder at indsamle mad til senere-udklækket larver. Men efter at have kun én sæson til at danne, kolonierne stadig ganske lille - mens en honningbi koloni kan indeholde op til 70.000 individer, humlebi kolonier sjældent overstiger omkring 300 og er ofte mindre.




Men hvad jeg var ikke klar over var, at der er ni arter af Bombus humlebi i Storbritannien, nogle meget almindelige andre meget sjældne. Hvad var min? Til mig, alle de så ganske anderledes ud. Denne ene syntes at passe til beskrivelsen af de mest almindelige engelske type - Buff-tailed humlebien. Men de andre? Farvning og striber ikke sem at matche. Så jeg sendte et par billeder ud til Bumblebee Conservation Trust (se nedenfor) til identifikation. Ville jeg synes, at min have var et hjem for sjældne bier?
Nah ... svaret kom tilbage efter et par dage. Alle almindelige som skidt Buff handelsvirksomheder.


Undtagelse af en. Hidtil har der ikke været nogen svar til den lille en under hvem jeg fandt heldigvis fodring fra min hjulkrone. Kunne forsinkelsen være fordi jeg har opdaget noget sjældent? Tvivl om det. Mere sandsynligt, at du bare ikke kan se nok fra billedet for at fortælle. Min egen mistanke er, at dette ikke er en Bombus humlebi, men en Psithyrus eller gøg humlebi - der er seks arter, men spørg mig ikke hvor dette er. Disse er lusket. De lægger deres æg i reder af Bombus humlebier og lad dem gøre alt arbejdet. Du kan fortælle forskellen mellem Bombus og Psithyrus humlebier ved at kigge på deres ben. Den Cuckoos behøver ikke at opbevare mad til deres larver og derfor ikke har pollen sække på deres ben - sække, som du kan se klart i fotos af nogle af de Buff handelsvirksomheder i de andre billeder, men som ikke synes at være til stede her.



Vil jeg have ret? Vi vil se. Hvis jeg får et svar vil jeg tilføje det i kommentar feltet nedenfor. Men i tilfælde de ikke komme tilbage til mig - alle humlebi eksperter derude?

Læse nogle mere

Humlebi Conservation Trust Bumblebee Identifikation
Natural History Museum Bumblebee Identifikation Guide
Den britiske Bee Keepers Association: bees4kids - Vigtigheden af bier
Watanabe, M. Colony Collapse Disorder: Mange Suspects, No Smoking Gun